Stackars älskade Pella!

Igår kväll, inte långt efter att jag postade mitt senaste inlägg, vaknade Pella och började gråta. David gick in till henne men jag hörde via monitorn att gråtandet bara eskalerade ännu mer. Till slut kom David upp med henne eftersom hon inte lugnade sig. Hon var verkligen jättetrött och fick sitta i mitt knä och somnade nästan där. När hon då och då brast ut i gråt frågade jag om hon hade ont någonstans och hon pekade in i munnen. Eftersom hon håller på att få tvåårständer antog jag att det ömmade och sved och hon fick lite Alvedon. Hon var lite hostig och gnällig så till sist bäddade jag ner henne bredvid mig och hoppades på lite sömn. Inte då! Ganska snart började hon gråta igen och jag märkte att hon höll handen för sitt högra öra. Jag frågade igen om hon hade ont och nu pekade hon flera gången på örat och grät och skrek rätt ut av smärta. Eftersom hon var lite snuvig misstänkte jag direkt att hon fått öroninflammation. Hon har varit svår att snyta, drar hellre upp snoret än fräser ut det och har totalvägrat koksalt i näsan. Det kan säkerligen bero på det. Det tog lång tid för henne att lugna sig och det verkade inte som att alvedone verkade tillräckligt bra så när det gått nästan 4 timmar efter hon fått alvedonet fick hon Ipren också och då somnade hon äntligen, helt utmattad. Jag också.
1 månad gammal Pella, ledsen och trött. Sååå söt dock!


Vi vaknade igen strax före 8 och släpade trötta oss upp för lite frukost och välling. Otur att Pella blivit sjuk, men tur i oturen var att hon skulle på ett återbesök till Barnmedicin för sin förkylningsastma så vi slapp jaga akuttider och skälla på personalen på olika mottagningar.
Det var inte det lättaste att göra sig iordning för att komma iväg då Pella var trött och grinig till tusen och minsta lilla motsägelse gjorde henne alldeles ifrån sig. Jag hann duscha snabbt och fixa håret och klä mig men det blev många tårar och snyftningar från lillan under tiden.
Till slut kom vi iväg och på Barnmedicin var hon trött och hängig och läkaren konstaterade att hon hade inflammation i bägge öronen och skrev ut Kåvepenin. Eftersom hon hade en ny infektion i kroppen med snuva och hosta var det svårt att konstatera hur hon egentligen svarade på sina astmamediciner så det blir ett nytt återbesök längre fram i sommar. Hoppas att vi ska slippa ge henne medicin jämt, men läkaren sa att det kan vara så att hon kommer behöva iallafall en dos om dagen även när hon är frisk. Jaa, med tanke på att astman finns i familjen så är ju det inte så konstigt, men tråkigt är det eftersom man vill att ens barn ska vara friskt och slippa mediciner. Men det kunde verkligen varit värre!
Efter läkarbesöket slocknade nästan Pella i vagnen och vi gick till apoteket i Olskroken för att hämta ut hennes medicin. Pella var väldigt olik sig, hängig, rödkantade ögon och somnade titt som tätt. Dock flirtade och vinkade hon till receptarien så där lyste "vanliga Pella" igenom en kort stund. Passade på att handla lite annat som kan tänkas behövas inför och efter förlossningen samt annat som tagit slut eller har tagit slut i medcinskåpet. Sedan gick vi hem.
Nice 'n cool och hair helper är två riktiga tungviktare som inhandlades idag!

Väl hemma fick hon en omgång mediciner, astmaspray, antibiotika och paracetamol och vi kröp ner och myste i sängen. Trots att Pella var helt slut och ögonen rullade runt ville hon ändå inte somna men efter ett långt tag och en stooor flaska välling fick vi till slut kommit till ro.
Gaaammal bild, men vi älskar att sova nära varandra fortfarande!

Vi sov ungefär fyra timmar, skööönt! Efter den rejäla tuppluren mådde Pella märkbart bättre, dock klagade hon lite på ont i öronen så hon fick mer Alvedon och en stund senare mer Kåvepenin. Försökte få henne att äta men hon ville bara ha välling. Men precis när jag gjort iordning en flaska kom David hem med nya bilen (!) och frågade om vi skulle ta en fredagspizza efter den tuffa natten och dagen? Självklart! Dock uppfattade Pella blixtnabbt ordet "pizza" och vägrade därefter att dricka vällingen och sa "pissa, pissa!" hela tiden. Haha!
David tog bilen till Utby pizzeria och köpte varsin god pizza till oss och ÄNTLIGEN åt Pella något annat än bara välling. Blev nämligen orolig när jag försökte med goda, färska jordgubbar utan att hon ville äta nåt...
Vätska är bra när man är sjuk!

Sedan följde en slapp fredagskväll och vi tittade på Emil i Lönneberga och Pella var sitt riktiga jag igen och sprallade runt för fullt. Dock tyckte hon nog att jag och David var tråkiga där vi satt helt utsjasade och pustade i varsin slaf. Och jag med min tjocka mage är verkligen inte världens roligaste lekkamrat men lite bus i kryptunneln kunde jag bjuda på iallafall!
Pella i Neos kryptunnel, bild från i höstas.

En timme längre fick Pella vara vaken eftersom hon uppenbart inte var tillräckligt trött när vi vanligtsvis börjar varva ner för natten. Hon fick en sista omgång mediciner innan läggdags plus ännu en flaska välling, men eftersom hon varken klagade på ont i öronen eller var varm av feber så skippade jag Alvedonet. Hoppas så att hon inte ska behöva vakna av ont inatt och att antibiotikan börjat ta skruv imorgon. Hoppas också på att hon ändå är helt slut efter denna konstiga dagen så att hon sover gott hela natten... Hehe!
Härlig sovbild på liten Pella...är det verkligen skönt att ha benet sådär?

Nu kollar vi på BB och jag börjar längta efter en dusch igen, har blivit lite rutin på det innan jag går och lägger mig. Skönt med en varm dusch och att mjuka upp kroppen och de ömma lederna innan sovdags. Att skämma bort sig med schyssta duschcremer och bodybutters med goda dofter är inte heller fel. Man får passa på att lyxa med sin hud när man hinner!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0