Nu vill jag bli av med sjukdomarna!

Pella har varit feberfri idag, men näsan rinner väldigt mycket. Inte så mycket man kan göra åt rinnsnuva förutom att torka, torka och återigen torka! Skönt nog vill hon att man ska torka, så när hon lagt av en supernysning så att snoret flyger ut ur nästan blir det genast påat; "Mamma, papper, torka!"
Hostan tycker jag inte har blivit bättre, kanske att det är mindre slem som rosslar, men hon hostar fortfarande mycket. Kanske är svårt att bedöma läkemedlenas effekt när hon precis fått en ny förkylning... Känns bra att man kommer ha kontakt med läkaren framöver ifall detta inte skulle funka. Fortfarande inga protester emot att använda inhalatorn, dock babblar hon en hel del i masken, men så länge hon andas in medicinen så är det ju inga problems.
Ett effektivt sätt att få i sig den sista efterrätten...
Det blev mycket lek idag, trots att jag kände mig rätt trött idag. Det går ju inte att sitta på sofflocket hela tiden när hon är igång, "Mamma, komma!" får man höra rätt fort isf. Lite konflikter blev det som vanligt, hon kastar gärna saker omkring sig och sparkar på grejerna när hon tröttnat på att leka med dem. Det gillar jag inte, tänker om hon gör det när hon leker med andra barn så kan ju de få träklossar och annat olämpligt i huvudet så jag tränade henne i konsekvenslärande genom att ställa upp de kringsparkande sakerna uppe på höga bokhyllan. Inte populärt, men effektivt. Hon gör ju gärna emot det jag säger i trots, men i vissa fall är jag väldigt bestämd mot henne.
Köra Fifi i docksulkyn är poppis. Pippistövlarna är på också!
Liten paus i lekandet för att kolla på Timmy Lamm.
Full fräs på sparkbilen med bollen framför sig.

Vi var ute en sväng på gården också, tänkte att när hon är feberfri ska vi dra i oss lite läkande och nyttig uteluft. Tyvärr hade ju de senaste dagarnas sol och vårväder gett sig av för stunden så det var grått och mulet. Pella var glad iallafall och gungade och skrattade när jag busade med henne och tog fart. Sedan sparkade vi boll en stund. Efter ett tag verkade Pella tröttna på de aktiviteter som vår gård erbjöd så då började hon göra små utfall mot grindarna som ledde ut till gångbanan mot närmaste lekplatsen. Dock sa jag nej åt det eftersom det var första dagen sen hon bleb sjuk som vi var ute, plus att hon inte hade overall på sig. Vi spelade boll lite till, men sedan ignorerade hon mina "nej!" och var på väg mot den trafikerade vägen vid parkeringsplatserna och då tog jag in henne. Ännu en halvtråkig (enligt Pella) lektion i konsekvenslära...
"Jag hör INTE att mamma säger 'Ställ dig upp!'"
"Mamma, det är en fläck på mina vita HK-vantar!!!"

Efter en rejäl middag bestående av korv med bröd (som Pella ääälskar) så tog jag, ytterst motvilligt och hatfullt bemött, febern på Pella bara för att försäkra mig om att hon inte hade temp. Hon kletade nämligen både yoghurt och efterätt i håret idag så jag tänkte att ett bad med lite hårtvätt var på sin plats. Denna idé möttes av total entusiasm från Pellas sida och ett bad tills vattnet började kallna genomfördes. Hon var otroligt trött efter badet och började gnälla efter välling med en gång. Vi läste lite böcker och myste i soffan tills klockan var strax efter 19, då fick hon välling och mediciner och sen fick hon lägga sig. Hon hostar en del hör jag från hennes rum, men just nu är det väldigt skönt att titta till henne om hon tappat nappen eller ngt annat, för hon störs inte av att man råkar väsnas eller nåt annat, som hon gjorde en period. Det är heller inga sammanbrott vid läggning utan hon är nöjd med att man sitter hos henne ngn minut innan man säger godnatt och går ut. Skönt, oroade mig inför ett barn till när det ett tag var så svårt att lägga henne. Men alla barn har ju sina perioder och just nu är läggningen enkel, medans hon kan vara väldigt klängig på dagen. Reaktion på att vara på dagis antar jag, hon utnyttjar tiden med mig mer effektivt. Jobbigt bara att jag börjar tycka det är sådär att böja mig ner och ta upp henne, men än så länge går det ok.
Strax innan jag la Pella började jag känna av molande värkar i mage och rygg som strålar lite överallt. Dock inget kraftigt eller otäckt, känns som vanliga förvärkar bara. Kan ju öva mig på att andas sådär effektivt som jag gjorde förra gången...det gick ju bra då. Oroar mig litegrann inför att ha så ont igen, men ingen förlossning är den andra lik så det är väl bara att visualisera att kroppen är gjord för att klara av det, den inställningen hade jag förra gången och det gick ju över förväntan. Kanske börjar bli dags att fundera på vad man vill ha med i förlossningsbrevet...
Är ganska trött så jag ska nog lägga mig tillrätta och vila i sängen, har jag tur så slutar Pella att hosta ur sin napp, det har hänt några gånger nu och varje gång ropar hon "BÄPP" för att jag ska komma och hämta den...tycker väl att hon kan leta lite själv först och det säger jag till henne, men hon är så trött så det struntar hon i.
Har jag tur så får jag en sovmorgon imorgon...håller tummarna för det, behöver det verkligen!
Två töser med Pippi-frisyr (Pella pratade inte om annat efter att jag
förklarat hur hippa hennes tofsar var!).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0