Ny ålder, ny blogg, ny kraft?

Gör ett nytt försök med en ny blogg på en ny adress...
Sitter här och plitar på min nya laptop, ett bra och välbehövligt inköp då min stationära dator sjöng på den absolut sista versen. Förutom att en av fläktarna morrade hysteriskt när man startade upp den, var den seg som få och chassit föll i bitar. Pella gjorde alltid sitt bästa för att krascha den också, slängde saker i innanmätet och tryckte på knappar lite hit och dit.
När väl laptopen var levererad och jag kontrollerat att den fungerade som den skulle, kastades gammeldatorn ut enligt konstens alla regler (efter att jag gjort backup på alla bilder samt plockat ut den hyfsat fräscha 750 gb hårddisken) och den är saknad av -ingen!
Fick tag i en HP-laptop som varit ett demoex och därför kostade 3695 istället för marknadvärdet som låg på 5-6000. Gick in på sidan nu och såg att den inte ens fanns kvar längre så den var nog poppis. Inte märks det att det var ett demoex heller. Så jag är väldigt nöjd!
Har precis lagt Pella för natten, vi "råkade" sova 3 timmar på eftermiddagen så jag tänkte att hon nog inte var supertrött till den normala läggningstiden som brukar inträffa någon gång mellan 19-20. Vi har hunnit avverka en del på vår gemensamma "lediga dag". Kl 11 hade vi en akuttid hos en mycket trevlig kvinnlig läkare på barnmedicinska i gamlestaden. Fick tipset att ringa dit för att boka en tid av min BVC-sköterska då jag har haft problem att få tid på vårdcentralen i gamlestaden, som är sjukt överbelastad. Man vet alltid när man ringer dit att de kommer att säga "det går över av sig själv" eller "åk till Östra barnkliniken".
Suuck!
Iallafall, väl på barnmedicinska så pratade jag länge med läkaren och hon lyssnade på Pellas andning och hon misstänkte ganska snabbt astma (troligen förkylningsrelaterad). Dels för envisheten i hostan och dels för arvsanlagen (både jag och David har behövt astmamedicin i omgångar). Pricktest gjordes för att kontrollera allergier, sköterskan på labbet som gjorde dem var otroligt duktig och pedagogisk och Pella blev inte ens ledsen, trots 11 små stick i båda armarna. Pricktestet visade inte på några allergier -skönt nog- och vi riktade därmed in oss på att få bukt på hostan och rosslet. Den pedagogiska sköterskan på labbet demonstrerade "Vortex" -en inhalator för mindre barn, det var inga problem att använda den. Läkaren skrev ut två olika inhaleringsmediciner, en långtidsverkande och en mer snabbverkande när hostan är som värst (nätterna). Fick ett användnings-schema och läkaren skulle höra av sig om 2 veckor på telefon för att se hur hostan blivit efter behandling under den tiden. Håller tummarna för att vi ska slippa mer störningar i nattsömnen pga hostan framöver. Alla lider av det, framförallt Pella såklart, men det är jobbigt för oss att höra hur hon hostar, rosslar och hackar nätterna igenom...man tycker så synd om henne!
Närbild på inhalatorns mask
På Pellas inhalator ska masken hållas   mot mun och näsa under 5 andetag.
Det är ganska roligt med inhalatorn än så länge. Nyhetens behag?
Efter middagsluren (som somsagt blev väl lång) gav vi oss ner på stan för att hämta ut de nya medicinerna och inhalatorn. Vi har ett fullt dugligt apotek på Olskrokstorget, men jag hade en abktanke med att åka in till centrum. Mer om det snart...
Lyckades förutom apoteksbesöket avhandla två "to do" -saker som jag tänkt göra länge. Dels fixade jag tillbaka lite pengar på mitt busskort, då jag glömde checka ut senaste gången jag besökte familjen i Lindome. Dels hämtade jag ut en väldigt söt body -helt gratis- på Kapp Ahl, då jag beställde en "babybox" från www.alttforforaldrar.se och fick massa fina erbjudanden. Tog några fina som var hyfsat neutrala och lär Pella bestämma vilken body vi skulle "ta". Pella valde en fin offwhite body med detaljer i denimliknande tyg, märket var Kapp Ahls "newbie" som är helt ekologisk. Tycker den passar såväl till en pojke som till en liten tös.

Första babyplagget till baby nr 2 som jag köper!

Närbild.

Pella fick också ta ett snabbt ärevarv på BR där jag registrerade vad som kunde bli bra födelsedagspresenter så småningom.
Innan vi lämnade nordstan så passade vi på att köpa McDonalds till oss (japp, DET var min baktanke) som vi tog med oss hem. Mums! Insåg att min stackars mage krympt till intet pga knöende bebis så jag fick inte i mig allt som jag brukar, men mätt och belåter blev jag iallafall! Pella också, hon gillar verkligen "donken". Brås väl på mig.
Innan läggningen lekte vi med allt DUPLO som Pella fått ärva av storkusinerna, jag byggde en stad till henne. Vi får väl se hur länge den är så vackert bebyggd. Ikväll fick den iallafall stå som den byggdes...
Tänkte avhandla vad som hänt senaste dagarna, bl.a. min födelsedag m.m.
I onsdags fixade jag håret. Då Pella var frisk nog att gå till dagis passade jag på att fixa Fruktansvärda Utväxten på förmiddagen. Efter X antal timmar och många nyanser ljusare och en utväxt fattigare gav jag mig ut för att klippa mig. Fick en drop in på en frisör ute på gatan (finns hur många salonger som helst inom gångavstånd), dock var inte hennes svenska den bästa. Blev iallafall toppklippt, 2cm (märks inte, håret ser nästan längre ut nu) och hon klippte en lugg av den längre sorten på mig. Längden blev perfekt, dock fönade hon upp den med stor rullborste, sprayade och tuperade så jag såg ut som en riktig öststats-donna! Väl hemma gick jag lös på min märkliga lugg med vatten och fön och då blev den perfekt! Är väldigt nöjd, både med nyansen (blandade olika blonderingar) och frisyren! Märkligt, jag som alltid varit mörkast är nu ljusast!

I fredags när jag i lugn och ro -utan byxor- stod och tärnade frukt och grönsaker till smörgåstårtorna som skulle serveras dagen efter (på min födelsedag) knackade det på dörren. Trodde det kanske var ngn sur granne, David hade tydligen fått en sur lapp på vindrutan när han hade parkerat på uppfarten utanför, ngn som inte kom in på gården med sin bil etc.
Men när jag slog upp dörren möttes jag av ett "SURPRISE!!!" och utanför stod mina syrror och vännerna Madde, Johanna och Linnéa. Det första jag såg var att Erika höll i en stor blöjtårta och jag sa senare till dem att det var synd att de inte knäppte av ett kort på mig när jag öppnade, för jag såg nog verkligen ut som en fågelholk, så förvånad blev jag. Fick iallafall på mig ett par byxor...
Förstod plötsligt varför David hade bäddat sängen, vilket vi bara gör när vi ska ha kalas...han flydde fältet med Pella och drog till sin mormor och morfar.
Det blev en trevlig babyshower-kväll med gott att äta (Madde hade bakat otroligt goda tårtor) och många skratt, lite lekar, presentöppning och mycket förlossnings -och babysnack (var ju tre gravida i sällskapet inklusive mig). Var mycket glad och rörd över att de hade ansträngt sig och gjort sig besväret att överraska mig med en babyshower!
Efter showern återgick jag till förberedandet av smörgåstårtor, blev lite sent med det gick fortare än jag trodde att fylla två tårtor. Sedan stupade jag i säng...
Blommor, barnvagn och blöjtårta
av Erika
Hela babyshower-vimpeln
Närbild
Lördagens första halva gick åt till att städa lite och fixa inför kalaset. Hittade plötsligt inte mina nycklar och jag och David sprang runt och letade överallt och vi blev lite försenade. Så när de första gästerna kom stod jag i sluttagen med frisyr och smink. Sedan jag skaffade luggen så kräver håret lite mer fix, men jag trivs så bra med den nya frisyren! Gästerna droppade in och alla berömde smörgåstårtorna och de frusna dajmtårtorna som jag gjort. Det blev en väldigt lyckad födelsedag och jag fick väldigt fina presenter alla alla som kom! Pella hade väldigt roligt med de kusinerna som kom och tempot var bitvis väldigt högt. Efter kalaset tog vi det bara väldigt lugnt och slappade i soffan/sängen.
Var otroligt trött på söndagen, David också så tempot var inte direkt högt. Vi skulle till Richard m. fam. på kalas på eftermiddagen och köpa present på vägen. Vi råkade bli rätt försenade men lyckades iallafall få tag i den present vi tänkt oss på K-rauta i sisjön (grillskorsten). Det blev ett väldigt trevligt kalas med mycket god mat, Pella hade roligt med kusinen Julia även idag. Hon fick nåt litet tjuvnyp, men blev mer förvånad än arg/ledsen. Hon trodde nog inte att den nästan 4 månader yngre kusinen var så kaxig. Haha!
Eftrer kalaset åkte jag och David till Landvetter flygplats för att hämta Pellas farmor och Lennart som varit en vecka på Teneriffa, lyckostarna... Både jag och David fick sköna vibbar att vara i närheten av flygplatsen, men blev sugen på att resa nånstans... Farmor och Lennart hade haft en härlig vecka och Pella fick väldigt söta kläder som hon vill ha på sig hela tiden. När hon har dem på sig säger hon att hon är Lola i "Charlie och Lola".
Plagg som Pella fick av Farmor
Det var väl det mest elementära som hänt de senaste dagarna!

Nu är det snart dags för Big brother och efter det tänkte jag passa på att ta en dusch och tvätta håret innan jag går till sängs, tisdagsmorgnarna brukar alltid vara lite småstressiga då vi ska till barnrytmiken innan dagis.
Kanske fortsätter att plita på inköpslistan till Gekås också, längtar väldigt mycket efter att åka dit och släppa loss shoppingdjävulen. Passar ju bra nu när jag får "dubbla" löner denna månaden!
V24+1 V29+0 V 32+2

Kommentarer
Postat av: Erika Strömberg

Åhhh vad ROLIGT att du har skaffat blogg!!! Skall länka från min blogg oxå! Kul med massa fina bilder och roligt att läsa om dina otroligt händelserika dagar! Nu får du väl ta det lite lugnt...!

Massa STOOORA Kramar!

2012-03-13 @ 08:02:13
URL: http://erikasglossarium.blogspot.com/
Postat av: ingela

Åh Karolina det var väldigt roligt att läsa och kolla in din blogg, Hoppas du kan vila mellan varven Kram från mamma

2012-03-13 @ 18:47:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0